Booli Pro är Boolis analysverktyg för personer som jobbar professionellt med bostadsmarknaden. I den här panelen svarar framförallt experter som jobbar med nyproduktion.

I vilka skeden av ett nyproduktionsprojekt är det störst efterfrågan på digitala lösningar, och vilken typ av digitala lösningar efterfrågas då?

Pontus Gustafsson
Regional sälj- och marknadschef på Riksbyggen

Den senaste tiden under pandemin så har vi sett att det finns ett större behov av digitala signeringar och digitala kundmöten.

Detta tror vi är här för att stanna. Vi har nu även en tjänst vid säljstarter där kunden kan välja sina lägenheter digitalt.

Mats He
VD och grundare, Boappa

Tiden efter inflytt, helt klart. Inga projekt är 100% perfekta. Det kommer alltid felanmälas och nya bostadsinnehavare har frågor, funderingar och åsikter. Tidigare har många utvecklare stoppat huvudet i sanden och hoppas att köparna inte ska vara påstridiga, vilket tyvärr skapat missnöje.

Med dagens kommunikationsverktyg kan de istället arbeta mer proaktivt, snabbrörligt och dessutom få en bättre bild av vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.

Jenny Hylén
Avdelningschef Nybyggt och fastighetsmäklare, Våningen & Villan

Den absolut största efterfrågan är i början av processen då kunden ska ta till sig projektet och skapa sig en bild av hur det kommer att bli.

I detta skedet är renderingar en självklarhet, som bör kompletteras med en boväljare för att kunden ska kunna skapa sig en förståelse för hur området, byggnaden och bostäderna ska se ut när det är färdigställt. Allt för att kunden ska kunna ta beslut om de vill gå vidare med köp.

Klas Pettersson
VD på Erik Olsson Nyproduktion

Störst efterfrågan skulle jag säga att vi har på digitala avtalsgenomgångar med digital signering framför allt med hänsyn till den pandemi vi levt med de senaste åren. Även verktyg för att visa utsikter och soltider finns stor efterfrågan på från kunder och helst skulle väl alla vilja uppleva sitt framtida boende digitalt.

Därefter följer efterfrågan på digitala visningar som komplement till en fysisk visning eller för att visa andra familjemedlemmar som föräldrar, syskon eller kompisar som inte kan eller känt sig trygga med fysiska besök men som jag som kund vill ska ha sett objektet och få accept från innan jag köper.

Här kan du läsa om vilka utmaningar panelen ser framgent när fastighets- och bostadsbranschen digitaliseras ytterligare.