Booli Pro är Boolis analysverktyg för personer som jobbar professionellt med bostadsmarknaden. I den här panelen svarar framförallt experter som jobbar med nyproduktion.

Vilka utmaningar ser du framgent när fastighets- och bostadsbranschen digitaliseras ytterligare?

Pontus Gustafsson
Regional sälj- och marknadschef på Riksbyggen

Att vi som bostadsutvecklare hinner med i den oerhörda snabba takten som den digitala transformationen just nu är inne i. Tror att nästa utmaning blir till att digitalisera projektutvecklingen och nya digitala landningsplatser.

För några år sen så visste ingen vad Metaverse var, hur kommer detta revolutionera vårt beteende i den digitala världen.

Mats He
VD och grundare, Boappa

Det finns ett stort behov av att integrera olika system och data inom fastigheter, samtidigt är många av de befintliga systemen uråldriga och alltför många aktörer saknar intresse av att samarbeta, vilket är ett krav för att skapa den bästa möjliga upplevelsen för bostadsköparna.

Glädjande nog håller detta på att förändras i takt med att nya aktörer kommer in och utmanar.

Jenny Hylén
Avdelningschef Nybyggt och fastighetsmäklare, Våningen & Villan

Genom att vi digitaliserar de olika delarna i processen så minskar den fysiska kontakten med kunderna. Detta måste vi kompensera, dels genom att kvaliteten på presentationerna och de digitala mötena håller yttersta klass men även att vi som mäklare måste göra det digitala mötet så pass personligt så kunderna känner att vi bara finns ett telefonsamtal bort om någon fråga uppstår.

Uppdatering och personlig återkoppling till kunderna blir i detta läge än viktigare, liksom vår lyhördhet för kundernas önskemål och behov.

Klas Pettersson
VD på Erik Olsson Nyproduktion

De största utmaningarna är kanske risker i minskad kundnöjdhet eller reklamationer om fler köp i framtiden sker digitalt. Samt att vi i vår iver att tillmötesgå kunders efterfrågan för att underlätta ett köpbeslut satsar pengar på verktyg som inte stimulerar försäljningen just för att de inte kan göras så detaljerade då alla förutsättningar inte är kända i tidigt skede.

Digitaliseringen är till för att underlätta för konsument men utbildning eller guidning i hur man använder och tolkar informationen behövs. Det kan vara så att kund tycker att soltider, ljus och tyst läge är viktigt men har valt en bostad i norrläge, eller inte förstått att det finns en verksamhet under lägenheten eller att annan byggnation planeras runt om aktuellt projekt vilket kan komma att påverka utsikt, insyn, ljus och soltider.

Här kan du läsa panelens svar om efterfrågan på digitala lösningar vid nyproduktion.