Booli växer kraftigt. En sak som har bidragit till trafikökningen är det stora bostadsutbudet som Booli är ensamma om att samla på ett ställe. Dessutom är Booli kostnadsfritt för både bostadssäljare och mäklare eftersom det är en söktjänst och inte en annonsplats. Här berättar Boolis vd Sebastian Wickert mer.

Booli är i grunden en sökmotor som samlar in bostäder direkt från mäklarnas egna hemsidor eller mäklarsystem. Det gör att vi kan presentera Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu och snart till salu, på ett och samma ställe.

– Booli går som på räls. Allt fler köpare och säljare börjar hitta till oss i takt med att de förstår hur många fler bostäder som finns på Booli jämfört med andra bostadssajter. Eftersom vi även samlar in bostäder snart till salu, vill man inte riskera att missa halva utbudet på marknaden helt enkelt. Vi märker det både i branschen och i den stora trafikökning vi har på sajten, säger Sebastian Wickert, vd på Booli.

Fler väljer Booli

Under april hade Booli 10 miljoner besök. Det är en ökning med 37 procent jämfört med april 2023. Även antalet nedladdningar av appen har ökat stort. I april var antalet nedladdningar av iOS-appen 40 procent högre jämfört med mars och 64 procent högre jämfört med april i fjol.  

I en undersökning som vi gjorde bland våra användare under våren framkom det att var femte person vill köpa bostad inom tre månader. Med andra ord är många av besökarna på sajten aktiva köpare. Dessutom uppger över 40 procent av användarna att de besöker Booli en eller flera gånger per dag.

Viktigt att vara kostnadsfria

En annan förklaring till Boolis trafiktillväxt är att det, till skillnad från annonsplatser, är kostnadsfritt att synas på Booli. Det menar Sebastian Wickert är viktigt för användarna och en av framgångsfaktorerna för sajten:

– Just eftersom vi inte är en annonsplattform som tar betalt av säljare, ser många fördelarna med att använda Booli som är kostnadsfritt. Vi vill bidra med transparens på marknaden och även kunna erbjuda ett kostnadsfritt alternativ för att nå ut till potentiella köpare, säger Sebastian Wickert.

En bostadsmarknad i förändring 

En ytterligare faktor som påverkat trafiken positivt är att bostadsmarknaden har vaknat till liv efter några år av få försäljningar och avvaktande köpare. 

Dessutom har trenden för bostäder “snart till salu” vuxit kraftigt under en längre tid. Dessa bostäder syns i regel inte på traditionella annonsplattformar utan på mäklarnas egna hemsidor – och blir därigenom sökbara även på Booli. Många av dessa bostäder säljs redan i fasen som snart till salu.