Det har blivit allt vanligare att lägga ut sin bostad som “snart till salu”. Just nu finns det ungefär lika många bostäder till salu på Booli som snart till salu. Det här påverkar såklart hela bostadsmarknaden, speciellt dig som köpare och säljare. Men vad är egentligen bäst? Vilka för-och nackdelar finns? Och när passar det att annonsera sin bostad som snart till salu? Vår expertpanel hjälper till att reda ut frågorna.
Snart till salu = en bostad som troligtvis kommer att säljas inom kort eller lång tid. En del säljare lägger upp annonsen medan de väntar på att bilderna ska bli klara eller att säsongen ska dra igång. Och andra säljare lägger ut sin bostad som pågång medan de letar efter något att köpa eller inväntar ett riktigt bra bud. |
Expertpanelens svar
Martin Sundelin, fastighetsmäklare Bjurfors Nacka
Min rekommendation beror på vilken typ av objekt du ska sälja och vilken situation både ekonomiskt och tidsmässigt du som säljare befinner dig i. Har du möjlighet/tid rekommenderar jag alltid att förbereda din försäljning i god tid genom att lägga ut den snart till salu. Några av fördelarna jag ser:
Att annonsera din bostad som en kommande försäljning kan ge goda indikationer på vilket pris du som säljare kan förvänta dig. Det ger dig en trygghet som säljare om du är i en situation där du vill köpa först.
Det är fördelaktigt att samla på sig kunder under längre tid än de normalt 10 dagarna som bostaden ligger ute till försäljning. Kunden som är villig att ge ett väldigt bra pris kanske är bortrest eller av någon annan anledning inte tittar just den veckan du ligger ute på marknaden. Det är en tajming-fråga att hitta rätt kund som kan ge ett bra bud.
Om du till exempel vet om att du har en svårsåld bostad eller den typen av objekt av någon anledning går trögt på marknaden just då, finns det ingen anledning att inte exponera bostaden i ett tidigt skede. Enda anledningen jag ser till att inte lägga ut en bostad snart till salu är om du har köpt och behov av en snabb försäljningsprocess.
Ted Federmann, Kundansvarig Hittamäklare
Objekt som publiceras till salu och inte säljs inom ett par veckor uppfattas snabbt som föråldrade i dagens marknad. En stor fördel med snart till salu är att säljare kan påbörja sin försäljningsprocess i ett tidigare skede, nå ut till spekulanterna över en längre period och känna av marknadens intresse utan att “bränna” det.
Lika bra som en tidigarelagd säljstart kan vara, tror jag det kan vara svårt för många spekulanter att förstå att de faktiskt kan köpa bostaden i snart till salu-läget. Säljaren riskerar att förlora potentiella köpare på vägen.
Jag tycker därför att snart till salu är ett bra sätt att mjukstarta sin försäljning på. Därefter bör säljaren överväga att byta till en skarp bostadsannons när det närmar sig planerad visning. Detta för att signalera sin intention mot marknaden och maximera utfall.
Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB
Snart till salu kan passa den som vill sälja först och köpa sen. Skarpt läge blir det först när en ny bostad är inköpt. Eller om man till exempel köpt en ny bostad med lång tid till tillträde. Bostaden annonseras och marknadsförs i ett tidigt skede och fastighetsmäklaren hinner samla på sig intressenter till framtida visningar. Det förekommer också att det kommer både förhandsbud och förhandsvisningar på bostäder som är snart till salu.