Det är en rimlig fråga, för det händer en hel del just nu. Marknaden har kommit igång på riktigt och på en del håll ringlar sig köerna långa igen på visningarna. Det är stor skillnad från för ett år tillbaka. Det är fortfarande en trög marknad jämfört med pandemiåren och många som har väntat med att sälja sin bostad har nu tagit chansen att gå ut med en försäljning. Det syns inte minst på det stora utbudet av bostäder som finns tillgängligt.

Rekordstort utbud

Under våren har antalet bostäder till salu som syns på Booli ökat kraftigt. Under förra veckan (v. 21) ökade utbudet av hus och lägenheter med 35 procent jämfört med samma vecka förra året. Hela 46 463 bostäder fanns då ute till salu och det är den högsta nivån under en och samma vecka sedan vi på Booli började mäta 2008.

Därtill kommer också bostäder som ligger ute som snart till salu. Under förra veckan (v. 21) annonserades 34 896 bostäder som snart till salu.

Budgivningarna sakta uppåt

Det har länge varit väldigt lugna, och i vissa fall obefintliga, budgivningar på bostäder runt om i Sverige. I genomsnitt gick en budgivning för en villa eller lägenhet upp med 3,3 procent under föregående vecka. Samma period förra året låg genomsnittet på 2,2 procent. 

Även fast vi just nu ser en ökning ju längre in på våren vi kommer, ligger nivån fortfarande långt under de senaste årens intensiva budgivningar. 

Medelbudpremium är den procentuella skillnaden mellan utgångspris och slutpris.

Något snabbare försäljningar

Antalet dagar en bostad ligger ute till salu har sakta minskat under våren. Det är helt normalt och följer det vanliga säsongsmönstret – i vanliga fall längre tid under sommaren och vintern och snabbare under vår och höst.

I genomsnitt tog det 40 dagar att sälja en bostad förra veckan. Jämför vi med vecka 18, dvs i början av maj, var snittet 47 dagar. Tittar vi istället mot tidigare år är det betydligt långsammare försäljningar, 31 dagar samma vecka förra året. Att en försäljning tar längre tid behöver inte bara vara negativt. Det kan vara bra för både säljare och köpare att få lite extra tid till eftertanke och möjlighet att fatta ett genomtänkt beslut.